health-check
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/buildlh6/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121updraftplus
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/buildlh6/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121wordpress-seo
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/buildlh6/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121דף הבית » מהו היתר בניה?
היתר הבנייה הוא מסמך שאליו מצורפים תכניות המבנה, מפת מדידה ואישור רשויות וגופים מוסמכים, והוא כולל
פרטיהם של האחראים לתכנון, לבנייה ולפיקוח על הבנייה.
בנייה או שימוש ללא היתר נחשבת לעברה פלילית. אל תסתבכו בה כי ניתן לאשר כמעט כל בניה.
משך הזמן של הליך הוצאת היתר משתנה ממקרה למקרה, ונע בממוצע מחצי שנה ועד לשנה וחצי לבונים פרטיים ומשנה ועד 3 שנים ויותר לתוספות ובקשות למבני מסחר, תעשיה ומשרדים, בשל דרישות החוק להמציא אישורי כיבוי אש, חניה, מים, ביוב, איכות הסביבה, הג"א, נגישות ועוד.
מה ההבדל בין ועדה מקומית, רשות רישוי, ועדת מליאה וועדת משנה?
ועדה מקומית היא שם כולל לוועדות רשות רישוי, ועדת משנה ומליאת ועדה. הרכב ועדת משנה ומליאת ועדה משתנה בין ועדה ברשות מקומית אחת, לוועדה של כמה רשויות.
בסמכותה של רשות רישוי לאשר רק בקשות פשוטות תואמות תכנית בניין ערים, שאין בהן חריגות או התנגדויות. ועדת משנה היא בעלת סמכויות רבות יותר, אך רק מליאת ועדה רשאית לדון בבקשות חריגות ובנושאים עקרוניים שונים.
רשות הרישוי היא הרכב מתוך הוועדה המקומית: יו"ר הועדה הוא היו"ר ומהנדס הוועדה הוא חבר. יש שמכנים את רשות הרישוי כ"ועדת השניים". בסמכות רשות הרישוי לאשר בקשות להיתר התואמות תב"ע. רשות הרישוי אינה מוסמכת לאשר הקלות או שימושים חורגים.
כיצד נקבע סכום האגרה שעליי לשלם עבור היתר הבנייה?
סכום האגרה מורכב משלושה חלקים:
מתי נדרש היתר הבנייה?
סעיף 145 לחוק התכנון והבנייה התשכ"ה-1965, ותקנות התכנון והבנייה (עבודה ושימוש הטעונים היתר), התשכ"ז-1967 קובעים מהם המקרים שבהם יש להגיש בקשה להיתר, ביניהם:
מהם המקרים שבהם כדי לקבל היתר בנייה יש לפרסם בקשה להקלה ולשלם בנוסף לאגרות הבניה אגרת השבחה?
סטייה מתכנית – במקרים שבהם יש סטייה ניכרת מהתכנית החלה במקום, אי אפשר לקבל היתר בנייה. סטייה ניכרת היא בקשה השונה מהתכנית התקפה, כגון: שינוי ייעוד השטח או דרישת זכויות בנייה מעבר לזכויות שנקבעו בתכנית. במקרים כאלה יש צורך בהליך של שינוי תכנית כתנאי למתן היתר.
בתנאים מסוימים, סטייה מתכנית אינה נחשבת לסטייה ניכרת וניתן לקבל היתר בנייה במסגרת בקשה להקלה או שימוש חורג:
הקלה – בנייה בשינוי קל מהוראות התכנית החלה במקום, כגון: שינוי בקווי בניין, תוספת קומה כמפורט בתקנות התכנון והבנייה (סטייה נכרת מתכנית), התשס"ב-2002.
שימוש חורג – שימוש השונה מזה שנקבע בתכנית החלה במקום או בהיתר, כגון: שימוש לגן ילדים באזור המיועד למגורים.
במקרים מסוימים אפשר לבקש מהוועדה לבצע עבודה בשינוי קל מהוראות התכנית שחלה במקום. שינוי קל זה, נקרא הקלה. לפניכם מידע על הליך קבלת אישור להקלה ודוגמאות למקרים שבהם לא תאושר הבנייה כהקלה.
מהי הקלה?
הקלה היא הרשאה לבצע בנייה בשינוי קל מהוראות התכנית החלה במקום, כגון: שינוי קל בקווי בניין או שינוי קל במספר הקומות. אי אפשר לקבל הרשאה כזו במקרה של שינוי שמהווה סטייה ניכרת, ואינו שינוי קל, בהתאם לתקנות התכנון והבנייה (סטיה ניכרת מתכנית), התשנ"ב–2002 ולסעיף 151 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965. אישור ההקלה נתון לשיקול דעת הוועדה ולא ניתן באופן אוטומטי.
הדיון בבקשה להקלה יהיה בכל מקרה בפני הוועדה המקומית, גם במקרה שהדיון בבקשה להיתר רגיל יהיה בפני רשות רישוי.
להלן חלק מהמקרים שהוגדרו בחוק ובתקנות כסטייה ניכרת שלא ניתן לאשר אותה כהקלה:
הליך קבלת הקלה
כאשר מבקשים היתר בנייה הכרוך גם באישור הקלה, קיים שלב מקדמי להליך בנייה בהיתר. תנאי לאישור הקלה הוא פרסום הבקשה על חשבון המבקש, בהודעה המפרטת את מהות הבקשה להקלה, והמועד להגשת התנגדויות.
ההודעה תפורסם בעיתון ותוצג בחזית הבניין או הקרקע שעבורם מבוקשת ההקלה. בנוסף, יש לשלוח הודעות אישיות לכל מי שעלול להיפגע מאישור ההקלה, וכן לכל הבעלים והמחזיקים בבניין או בקרקע לגביהם הוגשה הבקשה, והגובלים בבניין או בקרקע.
הוועדה המקומית תקיים דיון בבקשה שבו תדון בהתנגדויות (אם הוגשו כאלה), ותחליט אם לאשר את ההקלה.
אם המדובר בהקלה מתכנית מתאר ארצית או מתכנית מתאר מחוזית, הבקשה טעונה גם את אישור המועצה הארצית.
על החלטת הוועדה לדחות בקשה להקלה או התנגדות, ניתן להגיש ערר לוועדת הערר.
מה כוללת בקשה להיתר בנייה?
הבקשה להיתר בנייה כוללת טופס בקשה להיתר (טופס מספר 1) ונספחים:
בנוסף, יש להגיש אישור בדבר הוכחת בעלות בנכס.
בדיקה אדמיניסטרטיבית
לאחר הגשת הבקשה להיתר, תתבצע בדיקה אדמיניסטרטיבית כדי לוודא שהבקשה והמסמכים הדרושים הוגשו בהתאם לסעיף 2 וסעיף 3 לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל-1970. הבקשה תיפתח רק אם נמצאה תקינה, והיא כוללת את כל המסמכים הדרושים, ואת כל הטפסים – מלאים וחתומים.
מהנדס הוועדה יעריך את גובה אגרת הבנייה עבור הבקשה שהוגשה ועל המבקש לשלם, עם פתיחת התיק, פיקדון בסך 20% מהאגרה המוערכת. סכום זה יהיה צמוד למדד וינוכה מסכום האגרה הסופית.
בדיקת הבקשה להיתר
לאחר תשלום הפיקדון, עוברת הבקשה לבדיקה של מהנדס הוועדה. המהנדס בודק אם הבקשה תואמת את התוכניות החלות במקום, ואם היא עומדת בדרישות חוק התכנון והבנייה, בתקנות החוק, ובהוראות למתקני תברואה (הל"ת).
דרישות נוספות שמהנדס הוועדה רשאי לבקש:
לצורך בדיקת הבקשה רשאי המהנדס להעביר דרישה בכתב לעורך הבקשה לגבי פרטים נוספים הדרושים לדיון או להבהרה, שיכולים לכלול בין היתר:
במקרים מסוימים, רשאי המהנדס לאשר הגשת מספר עותקים שונה של נספחים מהקבוע בתקנות. כמו כן, במקרים מסוימים הוא רשאי לאפשר עריכת נספחים בקנה מידה שונה מזה המצוין בתקנות, תקנה 14 לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר תנאיו ואגרות), התש"ל–1970.
בדיקת זכויות בנכס
מזכיר הוועדה יבדוק אם כל בעלי הזכויות בנכס חתמו על הבקשה להיתר ועל המסמכים הדרושים. אם לא כולם חתמו, יעביר המבקש למזכיר כתובות של בעלי הזכות בנכס שלא חתמו, והמזכיר ישלח העתק של הבקשה לבעלי הזכויות בנכס שלא חתמו, על חשבון המבקש.
אם אין בידי המבקש כתובות, עליו להגיש תצהיר כי עשה כל מאמץ להשיג את הכתובות, ולפרסם הודעה בעיתון יומי, בהתאם להנחיות הוועדה. לאחר הפרסום, המבקש יצרף לבקשה להיתר את התצהיר והעתק מהפרסום, ואם הבקשה מוגשת לגבי בית משותף, עליו לצרף גם נסח רישום של דירתו ושל יתר הדירות, ושל הרכוש המשותף.
אם לא כל בעלי הזכויות חתמו, ההיתר יינתן רק לאחר שיחלפו 30 ימים מהגשת הבקשה, ולאחר שנשלחו ההודעות לבעלי הזכויות בנכס.
אם בעל זכויות בנכס התנגד לבקשה, הוועדה תחליט בנוגע לבקשה להיתר רק לאחר שנתנה למתנגד הזדמנות לנמק את התנגדותו. הוועדה תשלח למתנגד את החלטתה בכתב. אם הוועדה החליטה לדחות את ההתנגדות, ההיתר יינתן רק לאחר 30 ימים מיום שנשלחה הודעה למתנגד בדבר דחיית ההתנגדות.
לאחר שכל בעלי הזכויות בנכס חתמו על הבקשה, יבדוק המזכיר אם צורפו כל המסמכים הדרושים לפי סעיף 2ב' בתקנות התקנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל-1970:
מי נחשב בעל זכויות בנכס?
סוג הנכס – נכס רשום שאינו בית משותף – בעל הזכות בנכס הוא הבעלים הרשום או החוכרים |
סוג הנכס – בית משותף – בעל הזכות בנכס הוא כל בעלי הדירות בבית המשותף או חוכריהן או נציגות הבית המשותף סוג הנכס – בנכס שאינו רשום במרשם המקרקעין – בעל הזכות בנכס הוא מי שחייב עליו בתשלום מס רכוש. סוג הנכס – בנכס שהוא מקרקעי ישראל – בעל הזכות בנכס הוא בעל חוזה חכירה לדורות מרשות מקרקעי ישראל, או מי שמקרקעי ישראל אישרה שהוא בעל זכות בנכס שחתימתו דרושה. סוג הנכס – בנכס שחלה עליו תכנית מאושרת לחלוקה חדשה – בעל הזכות בנכס הוא מי שהיה בעל זכות בנכס לפי הרשום מעלה, אם נרשמה החלוקה במרשם המקרקעין |
הוכחת בעלות על הנכס
המסמכים שדרושים להוכחת בעלות על הנכס יכולים להיות כל אחד מהבאים:
הוכחת בעלות על נכס בבית משותף
המסמכים שדרושים להוכחת בעלות על נכס בבית משותף יכולים להיות כל אחד מהבאים:
החלטת הוועדה
החלטת הוועדה יכולה להיות אחת מהבאות:
נוסף, הוועדה רשאית לדרוש אישורים של רשויות וגופים חיצוניים כתנאי למתן היתר, כגון:
השלמת דרישות לקראת קבלת היתר
הוועדה המקומית תשלח למבקש הודעה על החלטתה ועל הדרישות שיש להשלים. על המבקש להשלים את הדרישות בהתאם.
הוועדה תעביר למבקש את פירוט האגרות וההיטלים תוך 14 ימים מהמועד שבו ביקש את הפירוט. לאחר שמבקש ההיתר ימלא את כל הדרישות וישלם את האגרות וההיטלים, תפיק הוועדה היתר בנייה בשלושה העתקים, עליהם חתומים מהנדס ויושב ראש הוועדה. תוקף ההיתר הוא לשלוש שנים מיום הוצאתו.
לידיעתכם, תוקף החלטת הוועדה הוא לשנה מיום ההודעה למבקש על אישור בקשתו. ההחלטה תיחשב כבטלה אם במשך השנה לא הוצא היתר.
תשלום אגרות והיטלים
לפני הוצאת היתר הבנייה יש לשלם:
1. אגרות בנייה על פי התוספת השלישית לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו והאגרות), התש"ל-1970.
2. היטלים מקומיים (שמשתנים מרשות לרשות על פי חוקי עזר עירוניים).
3. היטל השבחה שמוטל מכוח חוק תכנון ובנייה.
היטל השבחה
היטל השבחה משולם בגין עליית ערך הנכס בעקבות אישור תכנית החלה במקום, אישור הקלה או שימוש חורג, ונקבע על ידי שמאי מקרקעין, שמעריך כל מקרה בנפרד, בהתאם לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965.
דחיית הבקשה להיתר והגשת ערר
במקרים שהוועדה דחתה את הבקשה להיתר בנייה, רשאי המבקש לערור בפני ועדת ערר. אם הוועדה סירבה לתת היתר למבקש, והוא החליט שלא להגיש בקשה לוועדת ערר, יוחזר לו הפיקדון ששילם בשלב הגשת הבקשה להיתר.
חידוש או ביטול היתר
אם לא הוצא היתר תוך שנה מהחלטת הוועדה שאישרה את הבקשה – ההחלטה בטלה. מוסד התכנון רשאי להאריך את התקופה בשנה נוספת. אם הבנייה לא החלה במהלך השנה הראשונה לאחר שניתן ההיתר, ההיתר בטל.
מי יכול להגיש בקשה לחידוש היתר?
המבקש יכול להגיש בקשה לחידוש היתר. אם אין מניעה חוקית לחידוש ההיתר, הוועדה תחדש את ההיתר לשנתיים מיום פקיעתו. אם יש מניעה חוקית, לא ניתן לחדש את ההיתר.
תוקפו של ההיתר הוא לשלוש שנים, אם הבנייה החלה במהלך השנה הראשונה אך לא הסתיימה בתוך תקופת תוקף ההיתר, יש באפשרות בעל ההיתר לבקש חידוש היתר לשנתיים נוספות.
ביטול היתר
קיימים שני סוגים של ביטול היתר:
ביקורת לאחר מתן היתר
ב-4.9.2016 עודכנו תקנות הרישוי והבנייה.
המידע במדריך זה נועד לבקשות שהוגשו לפני כניסת התקנות לתוקפן.
לגבי בקשות חדשות – יש לנהוג על פי הקבוע בתקנות רישוי הבנייה החדשות אלו:
תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), התשע"ו-2016
* * * המידע במדריך יעודכן על פי התקנות החדשות בקרוב. * * *
במהלך הבנייה ייערכו מספר ביקורות בשטח, במטרה לוודא שהבנייה מתבצעת בהתאם להיתר ולתנאיו. את הביקורות עורכים מבקרים מטעם בעל ההיתר, שמונו במסגרת הבקשה להיתר וחתומים עליה. עליהם לדווח על הביקורות לוועדה המקומית ולבעל ההיתר.
ביקורת לפני תחילת בנייה
על בעל ההיתר להודיע על מועד התחלת הבנייה לוועדה ולאחראי על הביקורת שמינה. בנוסף, ההודעה תכלול גם את שם הקבלן שאחראי לביצוע הבניין, אם לא מונה קודם לכן.
כל עוד לא נמסרה הודעה כזו, עבודות הבנייה ייחשבו כעבודה שלא בהתאם לתנאי ההיתר, גם אם העבודה בוצעה לפי יתר התנאים בהיתר.
לפני התחלת הבנייה יש למלא אחר התנאים הבאים:
בנוסף, יש להציב במקום בולט לעין בחזית הנכס שלט ברור וקריא, שכולל את מספר היתר הבנייה ותיאור מהות ההיתר, למשך תקופת הבנייה במקום.
שלבי העבודה בהם ייערכו הביקורות
האחראים לביקורת, כל אחד בתחומו, שחתומים על הבקשה להיתר, יערכו ביקורות באתר הבנייה וידווחו בתוך שישה ימים מיום הביקורת לוועדה המקומית, לבעל ההיתר ולעורך הבקשה.
על פי דרישת החוק, דיווח על הביקורות יינתן בשלבים הבאים:
דגשים לביקורת:
סיום הבנייה נעשה לאחר אישור חיבור לתשתיות ומתן תעודת גמר, שמותנים בהשלמת תנאי ההיתר.
אישור חיבור לתשתיות
לאחר סיום הבנייה בעל ההיתר יגיש טופס 4 – בקשה לחיבור מבנה ראוי לשימוש לחשמל, מים וטלפון, כדי להתחיל תהליך של בדיקת המבנה לצורך חיבור תשתיות. על הטופס צריכים לחתום בעל ההיתר והאחראי לביקורת.
בעל ההיתר יכול להגיש את הבקשה לאישור חיבור תשתיות גם אם לא הושלמו כל העבודות (עבודות עפר, קירות תומכים, ניקוז, מערכת השקיה, תאורה, ריצוף, חנייה, גדרות וגינון), בתנאי שלא נשקפת סכנה למשתמשים במבנה וניתן להשתמש בו למטרה שלשמה הוקם באופן ראוי.
במקרה זה, יפקיד בעל ההיתר ערבות בנקאית להשלמת העבודות, בסכום שיקבע היועץ המשפטי של הוועדה המקומית.
מהנדס הוועדה יאשר את טופס הבקשה, יצהיר כי בדק את המבנה והוא ראוי לשימוש, יפרט את העבודות שיש להשלים, אם יש כאלה, וכן יחתום על גבי טופס הבקשה.
לאחר מכן, בעל ההיתר יגיש בקשה לאישור הספקת חשמל, מים וטלפון (טופס 3).
אם הכול תקין, מהנדס הוועדה יחתום על טופס אישור להספקת חשמל, מים וטלפון (טופס 4).
קבלת תעודת גמר
תוך שנה ממתן אישור להספקת חשמל, מים וטלפון (טופס 4), על בעל ההיתר להגיש בקשה לתעודת גמר לבניין. מהנדס הוועדה יבדוק אם:
בנוסף, ימסור מתכנן שלד הבניין הודעה בכתב למהנדס הוועדה שקיימת תכנית קונסטרוקציה מעודכנת ושהיא נמצאת בידיו, במקום שיפרט בהודעה.
לאחר שתנאים אלה יתקיימו, ימסור מהנדס הוועדה לבעל ההיתר תעודת גמר לבניין חתומה, כפי שמופיעה בטופס 5 בתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), התש"ל-1970.
לקישור למאמר שהסתמכתי עליו ופורסם באתר המדינה הקלק כאןהקלות בניה – הקלה היא משהו שהוא רשות לקחת מעבר לזכויות הבניה. לא ניתן לקחת
אין ספור הקלות בניה אלא רק מה שמותר בחוק. כגון תוספת שטח עד 6 % משטח המגרש ניוד
זכויות מקומה א' לקומת קרקע והקלה בקו בנין צדדי עד 10%. על הקלות אלו משלמים
תוספת השבחה.